Borettslaget kunne da velge mellom å montere kraftigere antenner på taket av heisene, eller oppgradere heisene til 4G-nettet. Siden nettet for 2G og 3G allikevel skulle fases ut om noen år, valgte Gripen 1 å satse på framtiden.
Erik Harlefelt, daværende leder for borettslaget, så muligheten til å få mer nytte ut av oppgraderingen:
– Jeg hadde allerede laget en app som borettslaget bruker, så det var opplagt at beboerne skulle kunne bruke den samme appen til å få informasjon om heisene og deres drift. Det var ganske enkelt å legge til en funksjon i appen, så nå er det en ny knapp i appen som heter «Heiser».
Med heisfunksjonen i appen kan beboerne sjekke statusen på heisene, og hvis det har oppstått et problem kan de sjekke i appen om en servicemontør fra KONE har blitt kontaktet. I tillegg er appen et praktisk verktøy i beboernes hverdag. De kan bestille turer med heisen i appen, slik at heisen står klar når de går ut av leiligheten sin.
Ikke flere uautoriserte besøk i kjelleren!
– Tidligere hadde vi problemer med uvedkommende som kom seg inn i kjellerrommene. Vi fikk hjelp av KONE til å installere heiskoder slik at uvedkommende ikke lenger kom seg inn. Likevel var det litt upraktisk for oss som bor der å måtte trykke inn koden hver gang vi skulle ned i kjelleren. Nå kan vi i stedet trykke på en knapp i appen og komme oss ned i kjelleren uten å måtte slå inn noen kode, og det setter vi stor pris på, forteller Erik.
I arbeidet med appen har Erik hatt kontakt med det lokale KONE-teamet i Örebro.
– Jeg er veldig fornøyd med KONE og at man alltid ligger i forkant med dem, men også at de lytter til våre behov. Vi har hatt en svært god dialog med det lokale teamet og fått all den hjelpen vi har trengt. Jeg vil virkelig anbefale andre borettslag med heiser fra KONE å ta kontakt med sin lokale KONE-representant og diskutere hvilke løsninger som er mulige takket være heisene med innebygd tilkobling.