4.1 Vurdering av konsekvenser for menneskerettigheter: tilnærming og metodikk
KONE utfører aktsomhetsvurderinger av menneskerettigheter for å identifisere, vurdere og prioritere faktiske og potensielle konsekvenser for menneskerettighetene gjennom vår egen virksomhet, leverandørkjede og forretningspartnerforhold. KONE prioriterer faktiske eller potensielle virkninger basert på alvorlighetsgraden av konsekvensen for potensielt berørte personer og grupper, og sannsynligheten for at slike virkninger oppstår.
Aktsomhetsvurderingen gjennomgås regelmessig for å gjenspeile endringer i vår virksomhet og i næringsmiljøet.
Videre gjennomfører KONE Scandinavia*1 en regelmessig risikovurdering av KONEs virksomhet innenfor sitt ansvarsområde, som omfatter KONE Norge.
I tillegg til vår egen innsats for å identifisere og vurdere negative konsekvenser for menneskerettighetene, bestemte KONE i 2018/19 seg for å engasjere en tredjepartsleverandør for å gjennomføre en helhetlig vurdering av konsekvensene for menneskerettighetene i KONE-konsernet globalt. Denne vurderingen har siden dannet grunnlaget for vårt arbeid med menneskerettigheter i egen virksomhet og i vår leverandørkjede og blant våre forretningspartnere.
Egen drift
KONE bruker interne undersøkelser for å vurdere overholdelse av menneskerettigheter i vår egen virksomhet, herunder en årlig Puls-undersøkelse som måler ansattes engasjement på globalt nivå. KONE bruker også anonyme undersøkelser for å identifisere diskriminerings-, mobbings- og/eller trakasseringsproblemer i en enhet. I tillegg utfører KONE periodiske stedlige vurderinger av innkvartering av ansatte som KONE tilbyr, for å identifisere og håndtere eventuelle negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. KONE har på plass interne systemer for rapportering av HMS-hendelser (helse, miljø og sikkerhet), herunder arbeidsulykker og andre relevante hendelser.
Leverandørkjede- og forretningspartnerforhold
KONE screener og overvåker relevante leverandører, kunder og andre tredjeparter som KONE gjør forretninger med gjennom vårt KONE-verktøy for kontroll av compliance ('KONE Compliance Screening tool'). Vår helhetlige vurdering ser også på leverandørens eller forretningspartnerens avhengighet av oppdrag fra KONE, samt deres stedsbaserte risikoer og bærekraftrisikoer (inkludert menneskerettigheter).
Prosessen i KONE Norge er i tråd med KONEs globale screeningprosess. KONE Compliance Screening tool dekker de 100 største forbruksleverandørene i Norge, hovedsakelig fokusert på strategiske og foretrukne leverandører. Dette representerer 85 % av KONE Norges totale forbruk (en terskel satt ved å ta en risikobasert tilnærming). Som en del av tredjeparts due diligence-prosessen administrerer løsningen tredjeparter gjennom fem viktige stadier: onboarding, risikovurdering, due diligence, risikoreduksjon og kontinuerlig overvåking. Løsningen utfører automatiske screeninger kontinuerlig mot sanksjonslister, andre offisielle overvåkingslister, sanksjonerte eierskapsdata og negativ mediedekning, og varsler Compliance-teamet ved nye funn. Negativ mediedekning omfatter artikler som omhandler menneskerettigheter og arbeidsrettigheter, antikorrupsjon, helse på arbeidsplassen, svindel og miljøspørsmål.
Videre har KONE gjennomført både online og stedlige menneskerettighetsvurderinger av leverandører. Vi mottok svar på spørreundersøkelser på nett fra 171 leverandører som dekket 251 produksjonssteder tidlig i 2022. Totalt 10 stedlige menneskerettighetsvurderinger ble utført, og de fleste av dem fant sted i India.
Spørreskjemaet på nett ble deretter revidert og sendt til prioriterte leverandører i desember 2022. Spesielt når det gjelder KONE Norge, og per juni 2023, har 96 prioriterte leverandører i KONE Norge mottatt slike spørreskjemaer, og selskapet har mottatt svar et flertall (målt etter forbruk) av sine store, strategiske leverandører. Det reviderte spørreskjemaet inneholder spørsmål som blant annet har til hensikt å vurdere leverandørenes prosesser for å ivareta menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet og leverandørkjede, samt å identifisere høyrisikoleverandører basert på geografi, bruk av fremmedarbeidere, eksponering for farlig arbeid og tilgjengelighet av klagemekanismer.
Spesielt for vår skandinaviske virksomhet har KONE utviklet enda strengere kontroller/revisjoner, som et supplement til de globale retningslinjene, prinsippene og fremgangsmåtene. Særlig har vi utviklet et supplerende leverandørspørreskjema med fokus på arbeidsforhold og overholdelse av relevante juridiske krav, samt en sjekkliste for leverandørrevisjon, som brukes sammen med stedlige revisjoner av kritiske og viktige leverandører.
Resultatene av en leverandørs menneskerettighetsvurdering, og om den relevante leverandøren har sluttet seg til KONEs etiske retningslinjer for leverandører, samt eventuelle andre resultater fra compliance-screeningen, hensyntas i vår periodiske gjennomgang av leverandører. Hvis problemer identifiseres, opprettes en forbedringsplan som følges opp for å sikre at relevante korrigerende tiltak implementeres.
4.2 Resultat av vurdering av faktiske og potensielle negative konsekvenser i KONEs egen virksomhet og i leverandør- og forretningspartnerforhold
KONE Norge har i rapporteringsperioden ikke identifisert noen faktiske negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i vår egen virksomhet, leverandørkjede eller forretningspartnerforhold.
Likevel er KONE bevisst på at vår virksomhet, leverandør- og forretningspartnerforhold er utsatt for enkelte risikoer for slike negative konsekvenser. Som vi først identifiserte i vår risikovurdering for menneskerettigheter i 2019 ("Human Rights Impact Assessment", som nærmere beskrevet i KONEs Human Rights Policy), og som vi fremdeles anser for å gi en nøyaktig beskrivelse av KONEs, herunder KONE Norges, risikoer, har vi identifisert to hovedområder som utgjør den største risikoen for at KONE forårsaker, bidrar til eller er knyttet til negative innvirkninger på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i vår virksomhet, leverandørkjede og/eller forretningspartnere:
1. Helse og sikkerhet for KONEs ansatte og arbeidere hos leverandører og forretningspartnere.
2. Sikre anstendige arbeidsforhold for KONEs ansatte og arbeidere hos leverandører og forretningspartnere. Nærmere bestemt, anser vi følgende arbeidstakerrettigheter som mest utsatte for negative konsekvenser:
- Barnearbeid og tvangsarbeid
- Diskriminering, mobbing og trakassering
- Organisasjonsfrihet og kollektive forhandlinger
- Anstendige arbeidsvilkår, spesielt med hensyn til arbeidstid, lønn, ytelser og overtid.
Egen virksomhet
KONE opererer i en bransje som innebærer ulike sikkerhetsrisikoer, da bygningsarbeidere deltar i en rekke aktiviteter som kan utsette dem for alvorlige farer, herunder, men ikke begrenset til, drift av tunge maskiner, elektrisk arbeid og håndtering av store komponenter. Hvis de ikke håndteres riktig, kan disse risikoene påvirke sikkerheten til våre egne arbeidstakere (inkludert midlertidige arbeidstakere) samt sikkerheten til våre tjenesteunderleverandører og andre tredjeparter som handler på vegne av KONE.
For KONE Norge anses denne risikoen som lavere, siden selskapet ikke har produksjons- eller fremstillingsanlegg. Likevel er det fortsatt en helse- og sikkerhetsrisiko for KONE- ansatte som utfører installasjoner, service, reparasjoner osv. i kundens lokaler / på kundens anlegg.*2
Når det gjelder anstendige arbeidsforhold, anses diskriminering, trakassering og mobbing som den største risikoen for KONEs egne ansatte. For midlertidige arbeidstakere som er ansatt gjennom tredjeparter, er det også en ekstra risiko knyttet til ansettelsesforhold (spesielt i visse høyrisikoland). Denne risikoen anses å være lavere i KONE Norge, gitt Norges høye standarder for og strenge håndheving av anstendige arbeidsforhold.
Når det gjelder produktene våre, er vi bevisste på viktigheten av tilgjengelig design og inkludering, og den potensielle negative konsekvensen driften vår (gjennom produktene vi produserer) indirekte kan ha på rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne.
Leverandørkjeder og forretningspartnere
KONE har identifisert at potensielle negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i KONEs leverandørkjede- og forretningspartnerforhold kan oppstå gjennom følgende interessenter: (i) driftstjenester (f.eks. rengjøring, catering- og sikkerhetstjenester) som leverer tjenester til KONEs egne lokasjoner; (ii) felles servicesentre/kundesentre; (iii) tjenesteleverandører; og (iv) vår materialleverandørkjede (dvs. leverandører som produserer og leverer komponenter til våre produkter, herunder deres leverandører, underleverandører osv.).
*1I denne rapporten vises referanser til «KONE Scandinavia» til KONEs virksomhet som dekker Norge, Sverige, Danmark og Island. Fra 1. juli 2023 vil KONE Scandinavia bli omdøpt til «KONE Nordics» og vil også omfatte KONEs finske og baltiske virksomhet.
*2 Den samme risikoen er også relevant for tjenesteleverandører som utfører det samme arbeidet, som videre behandles under "Leverandørkjede- og forretningspartnerforhold"