WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Go to your suggested website

Cookies

Vi bruker cookies (informasjonskapsler) for å optimalisere nettstedets funksjonalitet og for å gi deg den beste brukeropplevelsen. Hvis dette er greit for deg og du godtar alle cookies, klikker du på 'Godta' -knappen. Du kan også lese mer om vår datahåndtering i vår personvernerklæring.

Tilbake til toppen

Ullevål Stadion investerer i kunstig intelligens for å spare tid og kostnader

Ventilasjon, rengjøring og vakthold styres allerede av kunstig intelligens på flere av Malling & Co sine næringseiendommer. Nå investerer de i kunstig intelligente heiser fra KONE på deres næringseiendom på Ullevål Stadion. Målet er å redusere bekymringer, nede-tid og tid brukt på service og reparasjoner.

Press Release Publisert 01.14.2019
  • Da Malling & Co skulle oppgradere heisene på Ullevål Stadion stod tre kjerneelementer i fokus: at løsningen var gjennomprøvd og gjennomtenkt, inneholdt innovativ teknologi og representerte et godt design.
  • Gårdeier av Ullevål Stadion er svært opptatt av innovasjon og grønn teknologi, og valget falt derfor på KONE og deres intelligente 24/7 Connected Services-løsning.
  • Tjenesten leverer 24/7 overvåkning og service, samt et analyseverktøy som samler og analyserer data i nå-tid. Slik forutser løsningen problemer før de oppstår, og skreddersyr vedlikehold for hver enkelt heis.

Med dette vil gårdeier redusere heisenes nede-tid betraktelig, ettersom heisene vil si ifra i god tid før de trenger service, og sikre én bekymring mindre i en travel hverdag.

Om Ullevål Stadion:

Ullevål Stadion i Oslo ble bygget i 1991 og næringdelen (Ullevål ANS) av eiendommen forvaltes i dag av Malling & Co og Amfi Drift. Næringseiendommen er på totalt 57 776 m². Meet Ullevaal, Stamina, Thon Hotel Ullevaal og en rekke butikker (Amfi Ullevaal) er blant leietakerne. Malling & Co har allerede god erfaring med å bruke kunstig intelligens for å gjøre tjenester behovsstyrt (for eksempel rengjøring og vakthold), nå står heisene for tur. De eksisterende heisene, som ble installert tilbake i 1991, har vært i flittig bruk, men som følge av stadig økte kostnader på service og vedlikehold, vurderte Malling & Co det som nødvendig å bytte ut heisene. Både Malling & Co som forvalter, og Oslo Pensjonsforsikring (OPF) som gårdeier er veldig opptatt av ny og innovativ teknologi, og at brukeropplevelsen skal være så bra som mulig.

- God eiendomsforvaltning er summen av en million små detaljer. Dersom man velger en solid og tilpasset heisløsning vil dette gi avkastning gjennom leietakertilfredsstillhet, økt betalingsvillighet og lavere felleskostnader. Det er helheten med godt design, fremtidsrettet teknologi og veldig god erfaring med KONE fra før av som gjør oss trygge på at valget vil gi god avkastning for alle parter, sier Robert Skramstad, driftssjef i Malling & Co.

- At KONE er tilkoblet selve IBM Watson er ganske gromt for oss teknofile, sier Robert Skramstad, driftssjef og ingeniør hos Malling & Co. Forventningene er at vi i fremtiden skal ha et helt problemfritt heishold.

Mandag 1. april 2019 ble den første av de nye smartheisene på Ullevål Stadion satt i drift

Pressemelding fra Malling & Co 01.04.2019: emptyUllevål stadion satser på kunstig intelligens. Mandag 1. april ble Norges første smartheis satt i drift.

Sett i andre media:

Om KONE og 24/7 Connected Services:

KONE er en verdensleder innen heis- og rulletrappbransjen og leverer heiser, rulletrapper og automatiske dører samt løsninger for vedlikehold og modernisering. En av deres nye servicekonsept, KONE 24/7 Connected Services, er IoT-basert og plattformen analyserer data i nå-tid og kan på den måten forutse problemer før de oppstår. KONE har i samarbeid med IBM gjort heisene smartere, ved å koble heisene til skyen samler de inn store mengder data ved hjelp av sensorer. IoT-plattformen Watson overvåker, analyserer og viser data i nå-tid. På denne måten kan KONE skreddersy det perfekte vedlikeholdet for hver og en heis.

Med den nye tjenesten tilbyr KONE økt trygghet og forbedret sikkerhet for kunder og passasjerer. Sensorer i heisen samler informasjon 24/7 og ved hjelp av IoT-teknikk kan behovene for vedlikehold og proaktive tiltak direkte identifiseres, og eventuelle problemer forhindres innen de oppstår. Om systemet oppdager at det er et behov for ekstra service, kontaktes en servicetekniker automatisk.

empty

empty

emptyempty

empty

emptyemptyempty

empty

emptyempty

empty

emptyemptyemptyempty

empty

emptyempty

empty

emptyemptyempty

empty

emptyempty

empty

emptyemptyemptyemptyempty- Vår visjon er åforbedre flyten av mennesker i byene. På grunn av den økte urbaniseringen hvor flere og flere mennesker ønsker å bo i byene og bygningene blir høyere og høyere, blir heiser dermed viktigere. At man enkelt og raskt kan forflytte seg i og mellom ulike bygg ses i dag på som en selvfølge. Stillestående heiser kan derfor skape stor frustrasjon og store begrensninger. Dette er noe KONE tok i betraktning når vi utviklet den nye tjenesten 24/7 Connected Services – et servicekonsept som bygger på kunstig intelligens, sier Erik Johnson, ved KONE Norge. Vi er veldig stolte over å nå kunne installere en av de første heisene med denne teknologien i Norge i Ullevål Stadion.

Samarbeider med IBM om dataene i skyen

KONE 24/7 Connected Services bygger på IBMs Watson IoT-plattform som samler og lagrer data i skyen. Datainnsamlingen skjer via IoT-sensorer som måler ulike faktorer som kan påvirke heisen. Det kan være temperatur, fukt, uregelmessige stopp, vibrasjoner, hvordan dørene åpner og lukker seg og mye mer. Watson-plattformen analyserer data i nå-tid og kan på den måten forutse problemer innen de oppstår. Når systemet oppdager behov for service på en heis, legges det umiddelbart inn i vedlikeholdsplanen, med informasjon om hva som er feil og hvordan det kan løses. På den måten forsikrer man at en tekniker kommer i god tid, og at antallet driftsstopp på den måten minimeres. Når serviceteknikeren avslutter sin jobb sendes data tilbake til Watson, og forteller IoT-plattformen at den har funnet kilden til problemet med forslag til løsning.Ettersom infrastrukturen og datautviklingen vokser, kommer Watsons analyser til å bli enda mer korrekte og på den måten generere ny kunnskap om drift og vedlikehold.

Kontaktpersoner:

Robert Skramstad, driftssjef (Ingeniør – Elkraft), Malling & Co Forvaltning AS. Robert.skramstad@malling.no / 977 31 267
Erik Johnson, administrerende direktør KONE AS, epost: erik.johnson@kone.com tlf. 917 16 437

Fakta om KONE

KONE er et verdensledende selskap innen heis- og rulletrappbransjen og leverer heiser, rulletrapper og automatiske dører, samt løsninger for vedlikehold og modernisering. Selskapet ble etablert i Finland i 1910 og har i dag over 55 000 ansatte i mer enn 50 land. Omsetningen i 2017 var 8,9 milliarder euro. KONE er også en ledende leverandør i det norske markedet. KONE AS har 315 medarbeidere fordelt på 20 avdelinger over hele landet. www.kone.com

Del denne siden