WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Go to your suggested website

Cookies

Vi bruker cookies (informasjonskapsler) for å optimalisere nettstedets funksjonalitet og for å gi deg den beste brukeropplevelsen. Hvis dette er greit for deg og du godtar alle cookies, klikker du på 'Godta' -knappen. Du kan også lese mer om vår datahåndtering i vår personvernerklæring.

Tilbake til toppen

KONE lanserer intelligente heiser og rulletrapper i Norge

Mulighetene innen kunstig intelligens er uendelige. KONEs 24/7 Connected Services er IoT-basert og plattformen analyserer data i nå-tid og kan på den måten forutse problemer før de oppstår.

Press Release Publisert 06.28.2018

– Med urbaniseringen som nå skjer i verden hvor flere mennesker bosetter seg i byene og det bygges høyere bygninger, får også heisene en større betydning. Å forflytte seg raskt og enkelt i bygninger tar vi som en selvfølgelighet. Stillestående heiser fører til redusert fremkommelighet og kan være kilde til frustrasjoner. Dette er noe KONE har tatt ansvaret for og utviklet den nye tjenesten 24/7 Connected Services – et servicekonsept som bygger på kunstig intelligens. Ved at vi tar et større ansvar for heisens drift, vil vi kunne gi både brukerne og de som har ansvar for heisen «peace of mind», eller ro i sjela om du vil, sier Henrik Wergeland, servicesjef hos KONE AS.

KONE har i samarbeid med IBM gjort heisene smartere. Ved å koble heisene til skyen kan vi samle inn store mengder data ved hjelp av sensorer. IoT-plattformen Watson overvåker, analyserer og viser data i nå-tid. På denne måten kan vi skreddersy det perfekte vedlikeholdet for hver og en heis.

Med den nye tjenesten kan KONE tilby økt trygghet og forbedret sikkerhet for kunder og passasjerer. Sensorer i heisen samler inn informasjon 24/7 og ved hjelp av IoT-teknikk kan behovene for vedlikehold og proaktive tiltak direkte identifiseres, og eventuelle problemer forhindres innen de oppstår. Om systemet oppdager at det er et behov for ekstra service, kontaktes en servicetekniker automatisk.

Testet i Sverige, Finland og Tyskland

Utviklingen av KONE 24/7 Connected Services har skjedd i nært samarbeid mellom KONE, IBM og flere pilotkunder i blant annet Sverige, Finland og Tyskland. I Sverige er det borettslaget Humlegården i Stockholm som var en av de globale pilotkundene som bidro til utviklingen av det nye servicekonseptet som KONE nå kan tilby alle sine kunder.

Servicekonseptet tilbys på det norske markedet fra og med juni. På globalt nivå er målet å installere KONEs IoT-sensorer på over 1 million heiser og rulletrapper de kommende årene.

Mer om KONE 24/7 Connected Services

KONE 24/7 Connected Services bygger på IBMs Watson IoT-plattform som samler og lagrer data i skyen. Datainnsamling skjer via IoT-sensorer som måler ulike faktorer som kan påvirke heisen. Det kan være temperatur, fukt, uregelmessige stopp, vibrasjoner, hvordan dørene åpner og lukker seg og mye mer.

Watsonplattformen analyserer data i nå-tid og kan dermed forutse problemer innen de oppstår. Når systemet oppdager behov for service på en heis, legges det umiddelbart inn i vedlikeholdsplanen, med informasjon om hva som er feil og hvordan det kan løses, og forsikrer at en tekniker kommer dit i god tid. Slik kan antallet driftsstopp minimeres.

Når serviceteknikeren avslutter sin jobb sendes data tilbake til Watson, og forteller om IoT-plattformen har funnet kilden til problemet og forslag til løsning. Ettersom infrastrukturen og datautviklingen vokser, kommer Watsons analyser til å bli enda mer korrekte og generere ny kunnskap om drift og vedlikehold.

Les mer om de intelligente heisene

For mer informasjon, kontakt servicesjef KONE Norge: henrik.wergeland@kone.com. tlf. 909 22 909.

Fakta om KONE

KONE er et verdensledende selskap innen heis- og rulletrappbransjen og leverer heiser, rulletrapper og automatiske dører, samt løsninger for vedlikehold og modernisering. Selskapet ble etablert i Finland i 1910 og har i dag over 55 000 ansatte i mer enn 50 land. Omsetningen i 2017 var 8,9 milliarder euro. KONE er også en ledende leverandør i det norske markedet. KONE AS har 315 medarbeidere fordelt på 20 avdelinger over hele landet. www.kone.com

Del denne siden