WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Go to your suggested website

Tilbake til toppen

Verden rundt i en heis

Hva får du når du kombinerer en ukuelig innstilling, et ønske om å utforske heiser av alle slag, og en YouTube-kanal? Når det gjelder heisentusiasten Andrew Reams, åpnet dette en helt ny verden av undring og oppdagelse. Her er historien.

Tekst: Nikhil Narayan Sivadas

Vær obs neste gang du setter kursen mot en heis og ser en gruppe personer som opprømt filmer kjøreturen. Du kan ha støtt på 39 år gamle Andrew Reams og vennene hans. Som lidenskapelig heisentusiast med et ustoppelig ønske om å reise rundt til verdens heiser, har Andrew fylt opp YouTube-siden sin med videoer av seg selv og vennene sine som kjører heis av alle typer.

“Jeg har elsket heiser helt siden jeg var liten gutt. Den første heisturen min hadde jeg da jeg var to år gammel, og det skjedde ved det berømte Barr-kjøpesenteret i St. Louis”, minnes Andrew nostalgisk. “Mamma og jeg gikk til heisen. Hun trykte på en knapp, og veggen åpnet seg opp på magisk vis. Så gikk vi inn, og 30 sekunder senere var vi i en annen del av bygningen. Alt jeg ville var å gjøre det igjen.”

Og man kan trygt si at han gjorde det igjen. Siden 2006 har Andrew iherdig filmet seg selv mens han bruker og vurderer forskjellige heiser. En typisk video består av ham selv som kjører heis opp og ned, tar notater av kjørekomfort, hastighet og til og med displayene og belysningen. Andrews videoer har gitt folk et helt nytt perspektiv på maskiner som de bruker hver dag.

YouTube-stjernen

Adding magic to the elevator ride

I likhet med YouTube-videoer av produkter som pakkes ut, har Andrews YouTube-kanal som han driver under navnet DieselDucy, blitt utrolig populær og har gjort ham til Internett-stjerne. Smak på disse tallene. Til nå har han hatt over 100 millioner visninger på kanalen sin, som har over 35 700 abonnenter som logger seg inn for å se de nesten 2 900 videoene han har lagt ut.

I sin søken etter å kjøre heiser over hele verden har han kjørt både moderne, superraske heiser og gamle, antikke treheiser. Han har også startet et lite heismuseum hjemme i Roanoke i Virginia, der han viser frem interessant og sjelden heishistorie og -teknologi.

Når han blir spurt om sin langvarige fascinasjon for heiser, innrømmer Andrews at han synes det hele er spennende.
“Jeg elsker heiser, og ikke bare når jeg kjører dem. Jeg liker også mekanikken i dem, og i mange av videoene mine ser jeg på den innvendige funksjonen til disse maskinene”, sier han.

En date med KONE

Lidenskapen for heiser har nylig ført ham og vennene hans til Finland og hovedkontoret til KONE Corporation, en av verdens største produsenter av heiser og rulletrapper. En erfaring som Andrew sier har vært overveldende.

“Jeg kom i kontakt med disse flotte menneskene fra KONE som gav oss mulighet til å se på deres fantastiske produkter på nært hold”, sier han. “Jeg fikk se en masse maskiner, inkludert de høyteknologiske heisene ved hovedkontoret deres. Disse var utstyrt med et destinasjonskontrollsystem som jeg syntes var fascinerende”

Men det var ikke alt. Gruppen fikk også mulighet til å besøke verdens eneste underjordiske heistestingsanlegg, som er bygd inn i en aktiv kalksteinsgruve i Tytyri i Finland. Der fikk jeg oppleve testingen av noen av KONEs mest avanserte produkter og kjøre i de aller nyeste heisene.

“I gruven fikk jeg ta en kjøretur i denne høyhastighetsheisen som går 350 meter under bakken, ca. 90 etasjer ned”, forteller Andrew begeistret. “Og heisen går ved en hastighet på rundt 10 meter per sekund, det var virkelig raskt. Raskt nok til å få topper i ørene på vei opp. Og fordi visningssjaktene var laget av glass, kunne jeg også se hvordan de fungerte.”

Adding magic to the elevator ride

En inspirasjon for mange

Andrews videoer har skapt en kult av følgere blant personer innenfor autismespekteret. Som autist selv forklarer Andrew dette med den multisensoriske opplevelsen som heisen gir.

“Jeg har noe som kalles høyfunksjonell autisme, og et av kjennetegnene er en fascinasjon for visse ting, i dette tilfellet heiser”, forklarer han. “Du har lyder, lys, bevegelse. Det er full pakke. Heiser kan bare gå opp og ned, men folk som meg ser ikke bare på én heis. Vi ser på heiser overalt, og vi vet at vi får sett forskjellige verdener i hver enkelt av dem.”

Videoene hans har også bidratt til å skape en følelse av samhold for heisentusiaster som ikke var klar over at det fantes andre med samme lidenskap. I prosessen har Andrew skaffet seg en hærskare av takknemlige fans over hele verden.

“Kanalen din har virkelig endret livet mitt. Jeg har møtt så mange nye venner siden jeg ble med i heissamfunnet, og jeg ville ikke ha møtt dem hvis det ikke var for videoene dine”, blir det sagt i en av kommentarene på kanalen hans. En annen abonnent som sier han er autistisk, kommenterer at selv om folket hans er redd for heiser, synes han de er “fantastiske” og har planer om å treffe Andrew når han besøker Amerika.

Andrew svarer personlig på hver kommentar og sier han alltid er lykkelig over å møte fansen sin. Og tallene tyder på at tilhengerskaren og populariteten bare øker. Så, hvis du skulle se en gruppe som passer med dem som beskrives her, ta kontakt og si “hei”. Det kan være at du har møtt en ekte Internett-sensasjon.

Hvis du vil se på DieselDucys YouTube-kanal, gå til https://www.youtube.com/watch?v=dnYdvn-36ak
Hvis du vil lese historien om DieselDucy, gå til http://www.dieselducy.com/

Del denne siden