WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Go to your suggested website

Tilbake til toppen

Rulletrappen er vår urbane arbeidshest

Den beskjedne rulletrappen fortjener å trekkes frem i rampelyset for den viktige oppgaven den utfører når den forflytter oss gjennom byene.

Rulletrappene er en slik vesentlig del av dagliglivet vårt at vi nesten ikke legger merke til dem. De glir inn i det urbane landskapet, viktige men oversett.

Tenk deg om den beskjedne rulletrappen ikke hadde eksistert. Da begynner du å forstå hvilken viktig rolle de spiller der de forflytter oss gjennom byene.

“Byer er gjerne utbygd til randen, og å skulle træ inn nye transportsystemer er svært plasskrevende”, forklarer Gesine Junker, hovedbyplanlegger ved Transport for London. “Nye undergrunnslinjer må gå dypere for å unngå eksisterende infrastruktur, som andre baner, dype kloakkanlegg og pælefundamenter for høyblokker. Alternativet er å bygge dem høyt, som Docklands Light Railway. I begge tilfeller er rulletrappene vesentlige for å få folk opp og ned.”

Det finnes andre alternativer, men med dem følger det en del heftelser. Å skulle klatre opp en 100 meter lang trapp ville slitt ut pendlere før de kom til kontorene sine. En motorisert hellende gangvei kan ikke være altfor bratt og ville hatt et enormt plassbehov.

“Heiser er også et dårlig alternativ”, fortsetter Junker. “De er mer forstyrrende for reisen og er dermed mindre attraktive og et dårligere forretningscase.”

Sascha Brozek, sjef for Major Projects ved KONE, påpeker at rulletrappene spiller en viktig rolle når det gjelder å hjelpe familier med barnevogner og personer med funksjonshemminger til å komme seg rundt. Heiser og rulletrapper utgjør en del av hele transportøkosystemet.

“Det vi ønsker å unngå er å skape flaskehalser på reisen. Vi må derfor forstå de blandede behovene for personflytstrategier, rushtider og egenskaper som er spesifikke for visse bygninger og infrastruktur.”

Arkitektur som utvides

Brozek påpeker at selv om byer i rask vekst vokser vertikalt, særlig i Asia, øker også antall mennesker som pendler lange avstander. Rulletrapper har derfor blitt svært utbredt i transportknutepunkt, for eksempel undergrunnsstasjoner og flyplasser, som må håndtere store mengder mennesker som forflytter seg mellom ulike nivåer.

“Folk ønsker å komme seg til bestemmelsesstedet sitt og fra ett transportmiddel til et annet uten forstyrrelser”, sier Brozek. “Sikkerhetsperspektivet er også svært viktig. Hvis en rulletrapp er ute av funksjon, kan en stasjon bli overfylt, og det kan føre til driftsstans, noe som påvirker hele det offentlige transportsystemet.”

Fordi de er så viktige må rulletrapper kunne tåle så å si kontinuerlig bruk. London Underground må sette sin lit til at de 440 rulletrappene klarer å forflytte 1,37 milliarder personer årlig. Rulletrappene ved de travleste stasjonene arbeider ekstra hardt: Waterloos maskiner transporterer i gjennomsnitt nesten 12 000 personer per dag.

Brozek anslår at om en rulletrapp beveger seg 0,6 meter per sekund døgnet rundt, så går én enkelt rulletrapp til sammen nesten 20 000 kilometer per år. Det tilsvarer halve jordens omkrets.

“Det ser ut som om de bare flytter på trinn, men den underliggende teknologien gjør mye mer enn det. Med tanke på avstanden og ytelsen samt sikkerheten og påliteligheten som ivaretas, er rulletrapper virkelig byens arbeidshester.”

Rulletrapper har også gitt oss mulighet til å endre måten vi konstruerer bygninger på. Junker nevner inngangspartier med dobbelt høyde og vellykket byinfrastruktur, som utvidelsen av Jubilee-linjen i London Underground, som eksempler.

“Rulletrapper gjør det mulig å ha flere inngangsnivåer i bygninger, slik at den verdifulle førsteetasjen kan utnyttes maksimalt”, sier hun. “I City of London eller ved Canary Wharf finner man mange eksempler på dette. Moderne undergrunnsstasjoner ville ha sett svært annerledes ut om de hadde vært avhengige av heiser.”

Opplev reisen

Rulletrapper forflytter store mengder mennesker og skaper rom for forskjellige bygningskonstruksjoner, men de kan også spille en annen og mer subtil rolle.

“Rulletrapper åpner opp for selve opplevelsen ved å reise: du ser hvor du forflytter deg,” sier Junker. “Kjøpesentre er i høy grad avhengig av denne opplevelsen.”

Opplevelsen man får ved å ta rulletrappen utnyttes på en rekke måter. CNN bruker verdens lengste frittstående rulletrapp til å vise turister studioene sine i Atlanta. KONEs unike buede rulletrapper ved konserthallen Elbphilharmonie i Hamburg går gjennom en hvit, rektangulær tunnel. På grunn av rulletrappens form kan ikke de besøkende se hvor kjøreturen ender, og dermed øker “wow-faktoren” når panoramautsikten over byen plutselig kommer til syne.

Uansett hvor en rulletrapp bygges, er det viktig å forstå de spesifikke kravene som stilles for å oppfylle formålet. Brozek sier at KONE arbeider med by- og infrastrukturplanleggere allerede tidlig i prosessen, for å få en god forståelse for både nåværende og fremtidige behov.

“Engasjement og samarbeid i planleggingsfasen gjør det mulig å finne de best mulige løsningene, fordi vi kan bringe de riktige kompetansene sammen.”

Publisert den 16. mars 2018

Ikke din typiske rulletrapp

Svinget

Caesar’s Palace i Las Vegas har en rekke rulletrapper med svinger.

Lengste

Rulletrappsystemet Central-Mid-Levels i Hongkong er verdens lengste på over 800 meter. Det overdekte utendørssystemet frakter pendlere nedover til arbeid om morgenene og oppover og hjem igjen om ettermiddagen.

Sightseeing

Kina har en 688 meter lang serie av utendørs rulletrapper der turister kan nyte utsikten over Enshi-kløften.

Spiral

I 1906 ble en spiralrulletrapp installert ved Holloway Road station på London Underground. Den ble aldri tatt i bruk og er nå til utstilling på London Transport Museum.

Tre

Varemagasinet Macy i Manhattan bruker fortsatt trerulletrappene fra 1920-tallet.

Del denne siden