Robotbutleren kommer til et hotell nær deg

Robotene kommer, og de er her for å gi deg service. KONE og Savioke har samarbeidet om å levere serviceroboter til besøksnæringen, for å bidra til en smidigere og enda mer fremtidsrettet personflyt enn noen gang før.

19. juni 2018.

Neste gang du bestiller noe fra hotellresepsjonen trenger du ikke å bry deg om å kle på deg når det blir levert til rommet ditt. En robot bryr seg tross alt ikke om hva du har på deg når du åpner døren.

Savioke Relay benyttes i hoteller over hele verden, der den for egen maskin leverer artikler til gjesterommene. Gjester kan bestille snacks, kaffe, toalettsaker eller annet som hotellet måtte tilby. Den kvitrende roboten har et internt kart over bygningen, slik at den vet hvor den skal, og den benytter radarteknologi av typen LIDAR til å forflytte seg gjennom folkemengder.

“Første gang jeg hørte om den var jeg litt skeptisk”, sier Jukka Salmikuukka, sjef for KONEs EcoSystem-virksomhet i enheten for nye tjenester og løsninger. “Men så snart jeg undersøkte nærmere og så den i drift, forstod jeg at den fungerte svært godt. Tilbakemeldingene ved første kundeinstallasjon med Savioke-teamet var fantastiske.”

Hjelpe roboter og heiser med å kommunisere

Savioke (uttales “savvy oak”) er et selskap med kontor i Sunnyvale i California. Roboter har vært i bruk innen industrielle formål i flere tiår, men Savioke tar Relay-roboten ut til offentligheten.

“Savioke kontaktet oss da de ønsket å selge roboten til et hotell med KONE-heiser”, sier Salmikuukka. “For å kunne navigere seg rundt i et hotell måtte Relay-roboten selvsagt kunne bruke heisene våre.”

Det finnes forskjellige måter å få dette til å fungere på. En måte er å installere alt av nødvendig utstyr og maskinvare i ettertid, men KONE har en mye bedre måte å gjøre det på.

“Bruk av skyen er en elegant, fremtidssikker måte å gjøre det på”, forklarer Salmikuukka. “I fremtiden kommer vi til å bruke våre Flow Connectivity- og skytjenester slik at Relay kommuniserer med vår IoT-plattform. Plattformen tilkaller den tilkoblede heisen for roboten. Dette betyr at det ikke er behov for ekstra installasjoner på stedet.”

Bilde

La oss først ta en selfie

På hotell EMC2 i Chicago stiller Relay-robotene Leo og Cleo jevnlig opp sammen med gjester for selfies. De små hjelperne inngår i det 195 roms store hotellets unike tilnærming til integrering av kunst og vitenskap.

Når resepsjonen får beskjed om en bestilling fra en kunde, blir Leo og Cleo lastet opp og sendt av gårde. Robotene bruker KONE-heiser til å navigere seg hele veien frem til romdøren.

“Vi opplever at gjestene våre nå har enda større forventninger enn noensinne, særlig i denne teknologiverdenen der alt er koblet til sosiale medier” sier Alexander Foster, sjef for rom ved EMC2-hotellet. “Når de kommer hit, blir de overveldet over robotene og deres forhold til heiser.”

Foster understreker betydningen av rask og pålitelig kundeservice og fortsatt innovasjon i hotellets samarbeid med KONE.

“Når alt kommer til alt gjør våre fornøyde gjester oss til fornøyde kunder.”

Nye innovasjoner for den digitale tidsalderen

KONE og Savioke har arbeidet for å fortsette samarbeidet, slik at de kan tilby Saviokes roboter og KONEs tilkoblingsløsninger til kundene sine.

“Vi kommer til å se mange flere serviceroboter i fremtiden, så vi trenger å lære om dem”, sier Salmikuukka. “Vi må forstå hvordan de kommer til å bli brukt, og hva det betyr for våre løsninger.”

I tillegg er KONE alltid interessert i å utforske relevante nye innovasjoner, og serviceroboter skiller seg virkelig ut fra mengden. Det er også en ny inntektskilde, i og med at KONE snart innleder salg av tjenesten med Savioke.

“Dette samarbeidet er også verdifullt for kundekommunikasjon”, sier Salmikuukka. “Ved å tilby disse robotene åpner vi opp for en helt ny dialog med kunden. Vi kan snakke om hvordan de drifter bygningene sine og hvordan vi kan tilføre kundene og virksomhetene mer verdi via nye teknologiløsninger.”

Ønske fremtiden velkommen

Men nå det viktige spørsmålet. Snur Relay-roboten seg mot dørene når den kjører heis, slik det er vanlig å gjøre for mennesker?

“Det tror jeg faktisk den gjør, fordi den gjør seg klar til å gå ut”, ler Salmikuukka. “Men det er morsomt at du spør om folk som kjører i en heis med roboten. Jeg var nettopp i et hotell i Singapore med Relay-roboten, og det var flott å se hvor positivt overrasket og begeistret de var over den. Denne wow-faktoren er en av fordelene den skaper.”

KONE og Savioke er travelt opptatt med å sette Relay-roboter i drift på flere nye steder, og Salmikuukka sier at vi bør holde øynene åpne for den.

“Serviceroboter kommer til å bli en stor del av dagliglivet raskere enn vi kanskje forventer”, sier han. “Det er viktig for KONE å få testet dem ut nå, fordi det hjelper oss til å finne ut hvordan robotikk kan brukes på andre måter til fordel for kundene. Dette er et flott eksempel på vårt partnerskap-økosystem i praksis, og det er en spennende reise for oss.”

Del denne siden

Cookies (informasjonskapsler)

Vi bruker cookies (informasjonskapsler) for å optimalisere nettstedets funksjonalitet og for å gi deg den beste brukeropplevelsen. Hvis dette er greit for deg og du godtar alle cookies, klikker du på 'Godta alle' -knappen. Du kan også lese mer om vår datahåndtering i vår personvernerklæring.

WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Go to your suggested website