WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Go to your suggested website

Cookies

Vi bruker cookies (informasjonskapsler) for å optimalisere nettstedets funksjonalitet og for å gi deg den beste brukeropplevelsen. Hvis dette er greit for deg og du godtar alle cookies, klikker du på 'Godta' -knappen. Du kan også lese mer om vår datahåndtering i vår personvernerklæring.

Tilbake til toppen

REVURDERE LØSNINGER

Hver dag migrerer over 200 000 personer til byer og tvinger bysentre over hele verden til å vokse i høyden. Men fører denne fortettingen til at byene også blir smartere?

Hver dag migrerer over 200 000 personer til byer og tvinger bysentre over hele verden til å vokse i høyden. Byene står overfor oppgaven med å skape smartere bymiljøer. Men i hjertet av smarte byer ligger intelligente bygninger.

Selv om det er nødvendig med smart utstyr for at en bygning skal være intelligent, er det ikke nok bare å ha gode heiser, rulletrapper og tilknyttede løsninger. Avansert teknologi må være integrert med forskjellige bygningssystemer.

"Jo flere mennesker vi har i bygninger, jo flere intelligente transportløsninger er nødvendig", sier Dr. Marja-Liisa Siikonen, sjef for People Flow Planning.

Siikonen leder et internasjonalt nettverk av spesialister innen trafikkplanlegging i KONE, et nettverk som hjelper kunder med å innføre den best mulige personflyten – People Flow® – i god tid før bygningens planskisse eksisterer.

GJØRE GRUNNARBEIDET

I verdens tredje høyeste bygning, Makkah Clock Royal Tower Hotel i Mekka i Saudi-Arabia, pågikk for eksempel planleggingsfasen for bygningen i over sju år, og Siikonens team leverte hundrevis av reviderte trafikkanalyser til kunden.

Fordi stedet ligger ved siden av Masjid al-Haram, verdens største moské (med plass til opptil to millioner mennesker), var kundens mål å sikre at opptil 75 000 personer kunne gå ut av alle de sju bygningene gjennom podiet på en organisert og rettidig måte hver gang det var bønnetid, fem ganger per dag.

I tillegg til en grundig studie av optimale løsninger for personflyt (som medfører et behov for mer enn 320 rulletrapp- og heisenheter i podiet og tårnene), implementerte KONE et eget gruppekontrollprogram med funksjoner for kunstig intelligens for å lære og spore mønstre i passasjerflyten og dermed sørge for optimal personflyt.

SMARTE LØSNINGER

En kombinasjon av KONEs løsninger for planlegging av personflyt og KONEs teknologiske nyvinninger er også tatt i bruk i mange nylige flerbruksprosjekter (bygninger som inneholder en blanding av bolig og handel med hotell- og kontorarealer) over hele verden. Leadenhall-bygningen, det nyeste ikoniske tilskuddet til Londons skyline, er et fint eksempel.

"I flerbruksbygninger gjør KONEs intelligente kontrollsystemer, som KONE Polaris destinasjonskontrollsystem (DCS), det mulig for å heiser å prioritere service i visse deler av bygningen i perioder med stor trafikk", sier Siikonen. I en bygning med blandet bruk (der det både er hotell og kontorer) vil det derfor være slik at selv om de fleste av hotellgjestene er borte på dagtid, så er de fleste kontorarbeiderne til stede om dagen og borte om natten.

KODING SOM GIR BEDRE SERVICE

DCS-anropsalgoritme søker etter heisenes optimale ruter når et anrop skal betjenes. Algoritmen identifiserer de beste rutene for heisene i løpet av millisekunder. Optimale anropstildelingsbeslutninger garanterer korte vente- og kjøretider for passasjerene ved bruk av målte stopptider og heiskjøringstider. DCS-systemet kan også forutsi passasjerreiser.

"Når man sammenligner et vanlig heissystem med en DCS, kan man si at det vanlige systemet er som en buss, og at DCS er som en drosje du kan ringe etter for å komme til destinasjonsetasjen uten unødvendige stopp ved andre etasjer", sier Siikonen – en smidig kjøretur til toppen av en vertikal urban virkelighet.

Del denne siden