WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Go to your suggested website

Tilbake til toppen

NYE SPILLEREGLER

Digitalisering har evnen til å forvandle bransjen, forbedre kvaliteten og bringe nyvinninger på markedet raskere. Antti Koskelin, informasjonssjef i KONE, forklarer hvordan KONE tilpasser sin virksomhet etter trenden.

Som bransjeleder har KONE tilpasset seg digitalisering ved å arbeide hardt for å kombinere teknologisk kunnskap og forretningssmidighet. "Hvis vi ønsker å ha den heisen, rulletrappen og dørløsningen som gir best personflytopplevelse – og den best fungerende servicen ute i felten – kommer vi ikke dit ved ikke å gjøre noe", sier Antti Koskelin, informasjonssjef i KONE.

Koskelin henter eksempler fra bilbransjen for å forklare nærmere. "Det meste av innovasjonen i bilbransjen er et resultat av programvare og digitalisering. Du begynner med et svært mekanisk produkt – hjul, et chassis, motor osv. – men nå ser vi selvstyrende biler, fjernservice og -diagnostikk, noe som er svært programvarestyrt", sier han.

"Tilkoblede biler er en realitet, og en tradisjonell utstyrs- og vedlikeholdsvirksomhet må i tillegg håndtere forbrukertjenester. Det er mange likheter med vår virksomhet i KONE", sier Koskelin.

EN UKJENT VEI

KONEs informasjonssjef mener at det viktige er å forstå fem avgjørende områder.

Det første er bruken av sensorer for å gjøre utstyret med intelligent og tilgjengelig. KONEs nåværende adgangskontrollsystemer integrerer sensorer i heiser, dører og smarttelefoner.

Det andre er tilkoblingsmuligheter. Koskelin mener at fjerndiagnostikk er mulig med dagens teknologi. "Vi inspiserer tusenvis av heiser flere ganger i året, og hvis det var mulig å få fjerntilgang til heisen, eller potensielle problemer kunne belyses, ville ikke våre teknikere alltid måtte dra til et installasjonssted", sier han.

Det tredje er datalagring, og det fjerde er analyse, sier han. Mens datalagring er svært billig (noe som gjør ubegrenset kapasitet og skyteknologi mulig), bidrar kraftige analysemotororer og -algoritmer til mer effektiv analyse av data, for å forbedre for eksempel personflyten i overfylte byområder.

Det femte området er mobilisering, som betyr å kunne få til en kombinasjon av de fire andre. "Hvis vi klarer å gi våre serviceteknikere i felten alt dette, ville det føre til bedre tjenester for kundene våre", tilføyer han.

STIGENDE AMBISJONER

"I digitalisering er kundeopplevelse og brukerengasjement alt, og servicenivået som forventes i en digital epoke er svært høyt", sier Koskelin.

Ut fra hans perspektiv må man lese skriften på veggen. Fremtiden kan by på muligheter som "just in time"-3D-utskrifter av reservedeler bak på KONEs servicebiler, rett før teknikerne kommer til installasjonsstedet.

Digitalisering medfører absolutt både underholdnings-, drifts- og forretningsverdi. Kombinasjonen er uvurderlig.

Del denne siden