INNOVASJON – DEN NYE VALUTAEN

KONE endrer tilnærmingen til innovasjon for å ta større markedsandeler og skape tydelig verdi. Vi gir deg et innblikk i hva som er på gang!

”Vi ønsker å ta et oppgjør med bransjen,” sier Teppo Voutilainen, sjef for avdelingen New Services and Solutions i KONE. Teamet hans har fått i oppdrag å lete etter helt nye forretningsmuligheter og modeller som ikke engang finnes i dag.

”Vi har tillatelse til å se på ting utenfor de vanlige rammene og skape et nytt miljø å være innovative i," sier han full av begeistring.

Entusiasmen skyldes KONEs nye tilnærming til innovasjon. Konkurranse, digitalisering og økende urbanisering er faktorer som til sammen har skapt nye muligheter for selskapet. Og KONE har som mål å utnytte dette potensialet til å innføre unike løsninger og oppfylle visjonen sin om å skape bedre flyt i bylivet.

”Skyteknologi, raskere nettverk, datakraft og sensorteknologi er alle kritiske ledd i dette.”

BYGGE OPP EN ØKONOMI BASERT PÅ SAMARBEID

Selskapet er i ferd med å iverksette et program for å få opp innovasjonstakten. Internt er det etablert en ny teknologi- og innovasjonsenhet, satt sammen av KONEs funksjoner for forskning og utvikling samt IT, for å håndtere det raskt endrende teknologiske landskapet.

Tomio Pihkala, teknologisjef og leder for den nye enheten, er klar over hvordan digitalisering med sine tilhørende teknologiske forstyrrelser medvirker til innovasjon. ”Skyteknologi, raskere nettverk, datakraft og sensorteknologi er kritiske ledd i dette”, sier han.

Dette er kanskje årsaken til at KONE satser på produktive partnerskap – som det med IBM. KONE ønsker å bruke IBMs teknologi til å utnytte potensialet som ligger i digitalisering og tingenes Internett (Internet of Things – IoT). IBMs Watson IoT-skyplattform vil bidra til å innhente og lagre utstyrsdata, bygge applikasjoner og utvikle nye løsninger og nye erfaringer for KONEs kunder.

Og det er ikke alt. KONE tar også del i den pulserende oppstartsbølgen.

”Vi har organisert hackathoner der vi inviterer 15 oppstartslag til å arbeide i 48 timer. Vi forer dem med problemer som skal løses, og de kommer med ideer”, forklarer Pihkala.

Å bli en del av samarbeidsøkonomien er et ledd i KONEs innovasjonsstrategi.

”Innovasjoner oppstår når økosystemer og partnerskap knyttes sammen. Særlig gjelder dette innen globale nettverk og i økt grad for kunder som leder an i bransjen”, påpeker Pihkala.

Voutilainen er enig. ”Vi kommer til å ha en svært aktiv og åpen dialog med kunder og frontlinjer, og kommer også til å arbeide svært nært med FoU”, sier han, og påpeker KONEs strategi.

GIRSKIFTE FOR EN TSUNAMI AV INNOVASJONER

KONE kan allerede vise til en rekke innovasjoner. I 2016 rangerte forretningsmagasinet Forbes selskapet blant verdens 50 øverste innovasjonsledere, i selskap med størrelser som Tesla, Amazon og Apple.

Noen av innovasjonene KONE kan skilte med er MonoSpace, en maskinromløs heis som ble oppfunnet i 1996, og UltraRope™, en lett vaier med karbonfiber som åpnet for store løftehøyder. Begge disse banebrytende teknologiene omdefinerte innovasjon i bransjen.

Men ikke noe står på stedet hvil. Endringer i markedsdynamikk og teknologi betyr at selskapet må utnytte nye vekstområder. Så i stedet for å sole seg i glansen av tidligere prestasjoner, ønsker KONE å sikre seg en plass i forkant av den teknologiske utviklingen også videre inn i fremtiden.

”Vi må gripe enhver mulighet”, sier Pihkala. For KONE betyr dette å inspirere alle sine nesten 60 000 medarbeidere til å bruke sine personlige og profesjonelle nettverk til å lete etter ideer.

”Vi har begynt å få mange gode partnerforslag fra landene, men jeg ønsker å se en større tsunami”, sier Pihkala, som ikke lar geografi begrense ambisjonene sine. ”Vi må få en fot inn i Silicon Valley, i det sørlige India og inn i Shanghai”, sier han og setter dermed opp en rask ønskeliste for KONE.

FÅS ET ANNET STED

Men er det mulig å balansere risiko, kostnader og fortjeneste ved innovasjon – kan du være innovativ og samtidig på den sikre siden?

”Innovasjon handler ikke om balanse. Balanse står for status quo, mens innovasjon vil si å utfordre status quo. En viss risiko vil alltid være til stede, men det handler om å forstå hva som ligger i denne risikoen og samkjøre prioriteter og investeringer deretter”, sier Daniel Roos, direktør ved Gøteborg-kontoret til Arthur D. Little, Nordens ledende innovasjonsrådgivningsselskap.

Roos deler eksempelet der et bilselskap som investerte milliarder i FoU, lot være å virkelig satse på innovasjon, i frykt for å mislykkes. ”Det finnes visse risikomoment som du ikke kan gjøre noe med, men dette selskapet forsøkte å overse dem. Risiko og feil ble ikke tolerert, og dette ble til en hemsko. Vi hjalp dem med å utvikle en ny måte å identifisere og snakke om risiko på, for å få kreativiteten til å blomstre igjen.”

Når nå digitaliseringen endrer spillereglene, går organisasjonene i stadig større grad fra en ’ikke oppfunnet her’- til en ’fås et annet sted’-tankegang.

”Når du vinner nytt land, trenger du nye ferdigheter. Noen ganger er korteste vei dit åpen innovasjon. Vellykkede selskaper omfavner i økende grad åpne innovasjonsøkosystemer”, bemerker Roos.

”Innovasjon er og blir drivkraften for endring i årene som kommer. Ved å ta godt imot innovasjonskulturen får selskaper en konkurransefordel i forhold til konkurrentene, og de holder seg enklere på plussiden. Kultur er imidlertid altetende og spiser alt til frokost. En dårlig eller en god kultur er begge årsaken til og effekten av innovasjonsytelse”, avslutter han.

Del denne siden

Cookies (informasjonskapsler)

Vi bruker cookies (informasjonskapsler) for å optimalisere nettstedets funksjonalitet og for å gi deg den beste brukeropplevelsen. Hvis dette er greit for deg og du godtar alle cookies, klikker du på 'Godta alle' -knappen. Du kan også lese mer om vår datahåndtering i vår personvernerklæring.

WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

No suggested country found

Go to your suggested website