Hva er en bærekraftig livsstil?

Selskaper, oppstartsbedrifter og visjonære gründere må skape lønnsomme produkter og tjenester som ser fremover. Beslutningstakere må bryte med status quo og tenke lenger enn bare gjenvinningskampanjer. For at en bærekraftig livsstil skal slå rot, kreves det mer enn at enkeltpersoner endrer livsførsel.

1. juli 2019

Når det handler om å opprettholde eller bidra til en bærekraftig livsstil, retter man ofte pekefingeren mot dem som gjør det galt eller riktig. Hva innebærer en bærekraftig livsstil i dag? Er det å bruke handlenett, kompostere eller drikke med papirsugerør? Er det å kvitte seg med bilen, leve i et mikrohus utenfor systemet og aldri reise med fly igjen? Er det å vente på en utopisk fremtid der teknologi, roboter og flyvende biler løser alle problemer? Svaret er ikke entydig, verken for mennesker, bedrifter eller politikere.

Ifølge eksperten Julian Hill-Landolt er det svært vanskelig å leve bærekraftig på en middelklasseinntekt, uansett hvor du er i verden, Infrastrukturen i folks liv – hjemmene de bor i, energien de bruker, hvordan de forflytter seg, forsyningskjedene de er avhengige av, alt det er vanlig å bruke penger på – det gir ganske enkelt ikke en bærekraftig livsstil.

Hill-Landolt er leder for arbeidet for bærekraftig livsstil i Geneve-baserte World Business Council for Sustainable Development (WBCSD), en ikke-statlig organisasjon bestående av 200 multinasjonale selskaper som jobber med utfordringene ved bærekraftig utvikling.

Det nytter ikke å skremme folk til å leve mer bærekraftig, sier Hill-Landolt og nevner de vanlige kravene: du må kjøre mindre, du må fly mindre, du må bo i et mindre hus, du må endre kosthold. Vi sier til folk at den eneste måten de kan leve bærekraftig på er ved å gi avkall på ting.

Holdningsendring

Bilde

“Hvorfor skal folk gi avkall på noe av det de gjør i dag, før bedriftene faktisk gjør det mulig for dem å leve mer bærekraftig?”, spør Hill-Landolt retorisk og fortsetter, “men samfunnet er i endring: Vi ser mennesker som forsøker å endre livsstil – fra kosthold, husene de bor i, og til ting de kjøper. Det betyr at det er mulig å endre ideen om en bærekraftig livsstil, fra å tenke at man må leve med mindre til å heller leve bedre.”

Bærekraftige endringer skjer når samfunnet krever endringer, bedriftene utvikler fremtidsrettede produkter og tjenester som også er lønnsomme, og politikerne innfører infrastruktur og lover som gjør det fordelaktig å bruke dem.

Utbredelsen av el-biler skjedde ikke bare fordi det dukket opp en Petter Smart som utviklet en visjonær el-bil,” sier Hill-Landolt. “Batteriteknologien gjorde bilene konkurransedyktige, det ble bygd ladeinfrastruktur, og politikerne innførte en rekke fordeler. Omveltningen skjedde fordi alle disse tingene skjedde samtidig og til riktig tid.”

Fra et bedriftsperspektiv vil fremtidig lønnsomhet (og bærekraft) komme ved å legge til rette for en bedre, renere og smartere livsstil, og ved å utvikle infrastruktur og politikk som støtter de nødvendige endringene. For enkeltpersoner finnes det flere muligheter. Selvfølgelig bør vi forsøke å spare energi og vann, spise mer grønt og mindre kjøtt og bruke grønne rengjøringsprodukter. Disse handlingene kan styrke vårt eget velvære såvel samtidig som vi hjelper miljøet. WBCSD har bidratt til å sette opp en rekke “Good Life Goals”, som skisserer noen av de handlingene man kan gjøre for å støtte FNs bærekraftsmål.

Men Hill-Landolt foreslår også en dypere selvransakelse: Hvorfor skal jeg jobbe 14 timer om dagen for å få råd til ting jeg aldri bruker? Hvorfor reiser jeg på tre 10-dagers ferier i året i stedet for å ta én 3- eller 4-ukers ferie der jeg virkelig kan bli kjent med en ny del av verden? Hvordan kan jeg lære å sette pris på den verden jeg faktisk bor i? Når du prøver å leve bedre fremfor å leve større, er det bemerkelsesverdig hvor mye mer bærekraftig livsstilen din blir

World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) er en global, toppleder-organisasjon med over 200 ledende bedrifter som jobber sammen for å akselerere overgangen til en mer bærekraftig verden. KONE er stolt over å være medlem.

Bilde

Del denne siden

Cookies (informasjonskapsler)

Vi bruker cookies (informasjonskapsler) for å optimalisere nettstedets funksjonalitet og for å gi deg den beste brukeropplevelsen. Hvis dette er greit for deg og du godtar alle cookies, klikker du på 'Godta alle' -knappen. Du kan også lese mer om vår datahåndtering i vår personvernerklæring.

WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

No suggested country found

Go to your suggested website