WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Go to your suggested website

Cookies

Vi bruker cookies (informasjonskapsler) for å optimalisere nettstedets funksjonalitet og for å gi deg den beste brukeropplevelsen. Hvis dette er greit for deg og du godtar alle cookies, klikker du på 'Godta' -knappen. Du kan også lese mer om vår datahåndtering i vår personvernerklæring.

Tilbake til toppen

DIGITALT GIRSKIFTE

Digitalisering og tilkoblede løsninger endrer bilbransjen, og likheten med heis- og rulletrappbransjen er slående.

Bilbransjen, som lenge har gått i bresjen med tanke på innovasjon, var først ute med masseproduserte monteringsanlegg, mens lean-prinsipper med opprinnelse i Japan senket kostnader og gav økt effektivitet, kvalitet og pålitelighet.

Nå utgjør imidlertid digitalisering en større utfordring for bransjen. Trender som fremveksten av mobile tilkoblingsmuligheter, data- og maskinlæring, 3D-utskrifter, skytjenester, programmeringsgrensesnitt (API-er) og delingsøkonomien har brutt ned de tradisjonelle barrierene for å få innpass, og har satt fart i endringsprosessen.

Navn som Tesla, Uber og til og med Google leder bilbransjens digitale forvandling. Hvor raskt tradisjonelle aktører tilpasser seg disse endringene, bestemmer deres rolle i bilbransjens fremtid.

EN BRANSJE I ENDRING

"Elektriske biler, tilkoblingsmuligheter og automasjon står for en radikal forvandling av bransjen. En bilprodusents forskning og utvikling var tidligere basert på maskinteknikk, men i dag krever dette en tverrfaglig tilnærming som omfatter kjemi, elektrisk, datavitenskap og til og med psykologi", sier professor Paul Jennings fra WMG (tidligere Warwick Manufacturing Group) ved universitetet i Warwick.

"Denne tverrfaglige tilnærmingen er avgjørende, fordi ingen vet om slike som Apple, Google og Microsoft kommer til å være samarbeidspartnere eller konkurrenter", tilføyer Jennings.

I henhold til Frost & Sullivan er det sannsynlig at 70 % av nybilsalgsleads genereres digitalt, og Gartner antar at det kommer til å være en kvart milliard tilkoblede biler på veiene innen 2020.

På forbrukerelektronikkmessen 2015 (CES) fikk man også en sniktitt inn i fremtiden. Den var dominert av den tilkoblede bilen. Nvidia avduket en ny Tegra X1-prosessor som er utviklet spesielt for nettbrett og bildashbord, AT&T og Samsung annonserte et forskningspartnerskap fokusert på den tilkoblede bilen, mens Volvo Cars presenterte en visjon der tilkoblede biler og syklisten kunne bli advart om farlige møtesituasjoner.

TILPASSE SEG EN DIGITAL VERDEN

Shifting gears with digitalization, Car frame
BYTTE GIR FRA MASKINVARE TIL PROGRAMVARE

Volvo er banebrytende innen feltet "Connected Safety", en term de bruker for å beskrive sin sikkerhetstradisjon i den tilkoblede bilens epoke.

"Med sensorer har våre biler mulighet til å avdekke potensielt farlige situasjoner, for eksempel i situasjoner der visse deler av veien er glatt", sier Jonas Rönnkvist, sjef for Business Development & Strategy for Consumer IT Services ved Volvo Cars. "Via skyen vil de snart kunne dele denne informasjonen i sanntid med andre biler og dermed bidra til et sikrere kjøremiljø", tilføyer han.

STORDATA I VERDIKJEDEN

En gruppe IoT-teknologier som ellers er kjent som det industrielle Internettet, ser ut til å være klare for å endre måten å arbeide på for hele forsyningskjeden, fra produsenter av originalutstyr (OEM-er) og helt til operasjoner på fabrikkgulvet.

Stordataanalyse skal hjelpe merkevarer og OEM-er med å gi mening til det enorme havet av data som er tilgjengelig, for dermed å skape forbedringer i ytelse, logistikkoptimalisering og forutsigbar service- og garantiinformasjon.

TIDEN FOR STRATEGI ER NÅ

Shifting gears with digitalization, Car frame

Men digitalisering er ikke en trend som bare påvirker bilbransjen. Den er på en rekke måter i ferd med å få innvirkning på alle reisemåter. Offentlige transportnett innfører for eksempel nye billett- og betalingsløsninger og GPS-sporing i sanntid for å skape større effektivitet. Dette betyr at endringer også i heis- og rulletrappbransjen er uunngåelig. Følger man bilbransjens eksempel, kommer tilpasning av digitale løsninger som gir en smidigere reiseopplevelse for alle, snart til å være en realitet.

Del denne siden