WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Go to your suggested website

Cookies

Vi bruker cookies (informasjonskapsler) for å optimalisere nettstedets funksjonalitet og for å gi deg den beste brukeropplevelsen. Hvis dette er greit for deg og du godtar alle cookies, klikker du på 'Godta' -knappen. Du kan også lese mer om vår datahåndtering i vår personvernerklæring.

Tilbake til toppen

DEKODE DEN TILKOBLEDE VERDEN

Den økende mengden data som innhentes av sensorer innebygd i heiser, bygninger, biler og til og med apparater i hjemmene våre, forventes å endre måten vi bor på i byer som urbaniseres raskt. For å få noe fornuftig ut av dette havet av data, har KONE inngått partnerskap med IBM.

Det anslås at 29 milliarder enheter og sensorer nå er innebygd i ting vi har rundt oss til daglig, fra biler til bygninger og broer. Husholdningsartikler som brødristere og kjøleskap og til og med deler av kroppen vår, blir koblet til Internett.

Behovet for å styre, forstå og analysere kontinuerlige strømmer av data er drivkraften bak det faktum at to bransjeledere har gått sammen om å skape og forbedre tjenester for KONEs kunder og sluttbrukere.

KONE bruker IBMs IoT- og skyutviklingsplattformer til å samle data fra ulike sensorer og systemer koblet til KONEs heiser, rulletrapper, dører og adgangssperrer, som benyttes av rundt en milliard personer hver dag.

IBMs Watson-plattform benytter naturlig språkbehandling og maskinlæring til å skaffe innsikt basert på store mengder ustrukturerte data. Den ble verdensberømt i 2011 da den lyktes i å konkurrere i generell kunnskap mot menneskelige motstandere i gameshowet Jeopardy. Antti Koskelin, informasjonssjef i KONE, forklarer hvorfor plattformen ble valgt:

"Ved å benytte Watson IOT-plattformen kan vi dramatisk forbedre påliteligheten, oppetiden for heiser og rulletrapper og gi en bedre opplevelse, forkorte reisetider og forbedre personflyten i store byer. Vi differensierer ut fra hvordan vi best kan utnytte innsikten til å forbedre vår service overfor kundene."

NYE TJENESTER OG ERFARINGER

"Våre systemer trekker slutninger og lager hypoteser om hva som kan skje, og aller viktigst, de lærer. Det betyr at jo mer data disse systemene fordøyer, jo bedre blir de. I KONEs hender vil denne teknologien hjelpe teknikerne med på forhånd å finne ut når en del i en heis trenger service eller utskifting, og gir dermed mulighet for forutsigbart vedlikehold", sier IBMs Harriet Green.

Generelt sett blir folks ferdsel i bygninger personliggjort, raskere, sikrere og bedre. Å få en fleksibel plattform på plass betyr at listen over potensielle fordeler bare begrenses av kundenes fantasi. "En annen rask gevinst for bygningsforvaltere er å finne ut hvilke etasjer i en bygning som kan komme til å trenge heiser som venter på forhånd til visse tider på dagen", legger Green til.

ÅPNE NYE DØRER FOR KUNDER

Å være i stand til å løse potensielle problemer før de oppstår, er et av områdene der nye typer forutsigbare tjenester kan komme til å gjøre seg gjeldende. Men dette er bare begynnelsen, sier Koskelin, når han presenterer andre spørsmål kunder begynner å stille.

"Leiligheter er låst i lengre perioder av gangen. Men hvis du som beboer venter på å få levert en pakke, kan du fjernåpne døren for sjåføren eller gi dem tilgang til et bestemt rom i huset?", sier han.

Takket være partnerskapet med IBM planlegger KONE å åpne et omfattende utviklerøkosystem ved å åpne programmeringsgrensesnitt (API-er), som vil si at nye applikasjoner kan bygges og forskjellige typer utstyr og tjenester kan tilkobles – med smidigere, tryggere og mer personlig personflytopplevelse for bygningens brukere som resultat.

"En forretningspartner av KONE kan for eksempel utvikle en app for grupper av brukere, slik at folk kan forhåndsbestille heiser på de travleste tidene på dagen", forklarer Green. "Restaurantpersonale kan bli varslet når et stort antall personer går i deres retning, slik at de kan forberede seg på å ta imot flere gjester. Og bygningsforvaltere kan optimalisere handlingsplanene sine for evakuering i nødssituasjoner", legger hun til.

Dette partnerskapet forventes å forvandle KONEs drifts- og teknologikapasitet i løpet av de kommende årene og vil skape bedre flyt i det urbane livet over hele verden.

Del denne siden