Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?
Corporate siteÅret var 1996. Verden danset til den fengende spanske poplåten Macarena, og filmfans satt i åndeløs spenning og så agent Ethan Hunt avsløre et edderkoppnett av moldvarper, stjålne datamaskindisker og mord i første avsnitt av Mission: Impossible, da KONE lanserte sin maskinromløse heis, MonoSpace®.
Den banebrytende innovasjonen endret installasjons- og produksjonsteknologi i bransjen og medførte store plass- og energibesparelser. Men selve begynnelsen kan spores tilbake til den dagen tidlig på 90-tallet da Harri Hakala fikk et lyst øyeblikk på en joggetur.
Hakala, som da var ingeniør hos KONE, arbeidet med lineære motorer. Under joggeturen slo tanken om å skape et motorisert trekksystem (i stedet for å satse på lineære motorer) ned i ham. "Jeg visste at noe revolusjonerende hadde blitt oppfunnet", minnes Hakala, som mener at akkurat det øyeblikket symboliserte tilblivelsen av MonoSpace.
"Det vi trengte til MonoSpace-heisen var den plateformede EcoDisc, et motorisert trekksystem som er flatt nok til å passe inne i heissjakten", forklarer Hakala, som nå er forskningssjef ved KONE.
Frem til da hadde de større komponentene til heismaskinen vært plassert i et eget rom (enten på toppen eller i bunnen av bygninger). KONEs EcoDisc frigjorde denne plassen og gav arkitektene mer rom for kreativitet i disponeringen av plassen.
BEVOKTET HEMMELIGHET
Den første EcoDisc-motoren ble skapt ved KONEs forsknings- og utviklingssenter i Hyvinkää i Finland, der en gruppe bestående av Hakala, en underleverandør, mekaniske designere og elektrikere, arbeidet for seg selv med den første prototypen.
"Den første fungerende EcoDisc-prototypen var en julegave til selskapets ledelse – julen 1993", minnes Hakala. Teamet vokste deretter til rundt 20 personer som arbeidet engasjert med å utvikle og teste teknologien.
De første settene med KONE MonoSpace ble opprinnelig kalt "Greenstar" og ble solgt til pilotkunder i Nederland som et ledd i en prelanserings-markedstest i 1995.
Teknologien, som opprinnelig ble lansert for lave installasjoner, ble senere tilpasset også for middels høye og høye heisinstallasjoner. Etterspørselen etter maskinromløse heiser vokste. Heisproduksjonen ble flyttet til Pero, KONEs fabrikkanlegg i nærheten av Milano i Italia, og det ble bygd en ny fabrikk i Hyvinkää for produksjon av KONE EcoDisc-heismaskiner. På slutten av 1990-tallet hadde KONE EcoDisc-familien av heismotorer blitt KONEs flaggskipproduktserie.
GJØRE DET BESTE BEDRE
Raskt fremover til 2012. KONE var klar til å avduke den nye og forbedrede utgaven av MonoSpace®. "Dette produktet ble til etter tilbakemelding fra våre asiatiske kunder, som uttrykte et ønske om større kjørekomfort. Så vi gikk i gang for å se om vi kunne gjøre det beste enda bedre", sier Tomio Pihkala, teknologisjef i KONE.
"Etter tre år med grundig testing, avansert planlegging på tvers av territorier og med byggeregler som måtte følges, hadde vi endelig løsningen – den beste heisen som noen gang er laget", sier han. "Vi har alltid tilbudt det beste. Den nye løsningen var enda bedre", legger han til.
KONE EcoDisc-maskinen ble fornyet, bremsene ble oppgradert, bevegelsesstyringen forbedret, heissystemet ble sentralisert og utviklet med tanke på lav friksjon, og den generelle kupékonstruksjonen ble gjort mer robust.
"Uten kraft på føringsskinnene ble det mye mindre friksjon, støy og vibrasjon", forklarer Pihkala.
Det var ikke alt. Den var også mer energibesparende. EcoDiscs oppgraderte kobberviklingssystem reduserte mengden energi som gikk tapt i form av varme, og strømsparingsfunksjonen betydde at energiforbruket var så å si null når heisen ikke var i bruk. Tilleggsfunksjonen med LED-belysning med lang levetid og regenerative drivsystemer som resirkulerer energi for gjenbruk i bygningen, gjorde det oppgraderte produktet til den mest energibesparende volumheisen som er tilbudt i verden.
DESIGNET MED PERFEKSJON FOR ØYET
Også designen har fått en ansiktsløftning basert på grundige trendundersøkelser utført i Europa, Asia og Nord-Amerika. Basiskolleksjonen av innredningsalternativer fortsatte å være global, men materialer, farger, mønstre, tilbehør og paneler ble lokalisert for forskjellige markeder.
"I stedet for å levere en "stålboks", ville vi tilby ønsket innredning og den beste designen rett fra fabrikken", sier Pihkala.
Funksjoner som signaliseringssystemer ble også fornyet, slik at de nå er intuitivt brukervennlige. Vi har lagt vekt på ting som tall med høy synlighet for eldre og synshemmede. Selv om vi kommer til å gjøre oppgraderinger for å imøtekomme behovene et endret landskap krever, er MonoSpace, ifølge Hakala, en "klassisk design" som er kommet for å bli. Vel, skaperen har sagt sitt!