Siden heisen er en funksjon som mange i bygningen er avhengig av, kan en heis som ikke fungerer, skape stor frustrasjon og dårlig stemning blant beboerne i bygningen. Kravene til tilgjengelighet, pålitelighet og sikkerhet øker stadig. Det holder ikke lenger å vente til noen kommer hjem og oppdager problemet – problemet må løses med det samme, eller helst før det oppstår.
Ny intelligent teknologi
Nå har borettslag mulighet til å ligge et skritt foran, og gjøre heisdriften sikrere og mer stabil. Med KONE 24/7 Connected Services er heisen oppkoblet 24 timer i døgnet. Systemet samler hele tiden inn data og informasjon fra heisen, som analyseres fortløpende. Dette innebærer at feil kan utbedres med det samme eller til og med forutses. Med den nye teknologien sier heisen selv fra ved behov for service eller feil som bør utbedres, ofte før problemet oppstår. Når systemet får en rapport om et akutt problem, kan en tekniker raskt sendes ut for å utbedre feilen. Dette minimerer risikoen for å komme hjem til en heis som har vært ute av drift hele dagen, eller som stopper opp på veien. Det perfekte vedlikeholdet kan skreddersys for hver enkelt heis og for hver bygnings behov.
Full kontroll på heisen
Med appen KONE Mobile kan de ansvarlige i borettslaget følge heisens status i sanntid og få meldinger og rapporter om alle hendelser, tiltak og vedlikeholdsplaner. De kan få tilgang til informasjonen når som helst og hvor som helst siden heisen er oppkoblet døgnet rundt. Med fullt innsyn i drift og vedlikehold reduseres risikoen for uventede kostnader samtidig som planlegging av framtidige reparasjoner blir enklere. For borettslag innebærer det rent konkret større trygghet og bedre sikkerhet, men også at levetiden til den eksisterende heisen øker.
Det fiffige med 24/7 Connected Services er at tjenesten ikke bare fungerer på nye heiser fra KONE. Teknologien kan også enkelt tilpasses heiser fra andre produsenter.