WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Go to your suggested website

Cookies

Vi bruker cookies (informasjonskapsler) for å optimalisere nettstedets funksjonalitet og for å gi deg den beste brukeropplevelsen. Hvis dette er greit for deg og du godtar alle cookies, klikker du på 'Godta' -knappen. Du kan også lese mer om vår datahåndtering i vår personvernerklæring.

Tilbake til toppen

KONE tar heismusikk til et helt nytt nivå

Heismusikk er mye mer fascinerende enn man kanskje skulle tro. Moderne teknologi, innovativ design, ja til og med atferdsvitenskap gjør nemlig pilotinstallasjonen ”Elevator Music Redefined” til én av de første i sitt slag i verden. De som tar heisen på Telia Companys hovedkontor i Arenastaden i svenske Solna, får nå i en periode oppleve noe helt annet enn den kjedelige ventetiden mange forbinder med å kjøre heis. Tanken er at både medarbeidere og besøkende skal komme i riktig stemning før arbeidsdagen eller møtet.

Press Release Publisert 12.21.2018

For Telia og boligeier Fabegé er det viktig å skape et godt førsteinntrykk allerede idet man kommer inn i bygningen. Heisene spiller en mye større rolle enn mange tror. Spesielt i en bygning med mange mennesker og stort trykk. Undersøkelser* viser at heismusikk kan ha stor effekt på humøret vårt. Rolig musikk gjør oss roligere, og feststemt musikk en fredag ettermiddag forsterker helgefølelsen. I tillegg viser brukertester at musikk også kan minimere den opplevde ventetiden i heisen. Heisene ved hovedinngangen har fått en unik pilotinstallasjon av en ny musikkløsning – en av verdens første i offentlige miljøer.

– Sammen med KONE og Soundtrack Your Brand, leverandøren av selve musikktjenesten, har vi undersøkt hvordan forekomsten av musikk, tempo, stil, gjenkjenning, volum og lydkvalitet påvirker humøret, stedet, atferden vår og opplevd tid i heisen, sier Marcus Lidbeck, Head of Digital Markets Telia Company Division X.

Med den komplette musikktjenesten kan boligeieren og de utpekte administratorene selv sette sammen spillelister og styre dem via en app som kan brukes døgnet rundt, uansett hvor de befinner seg. Administratoren kan velge fra et musikkbibliotek med over 40 millioner låter, inkludert lisensiert musikk, noe som er betydelig mer enn tradisjonelle musikktjenester. Lydløsningen er spesielt utformet og optimert for å spilles nettopp i heiser. Musikken kan også planlegges, slik at det for eksempel spilles rolig musikk om morgenen og litt raskere musikk på andre tider av døgnet. Og hvorfor ikke julemusikk i desember?

Sammen med Spotify er Telia deleier av Soundtrack Your Brand og har samarbeidet med KONE og Soundtrack Your Brand i utviklingen av pilotinstallasjonen i heisene. I alle KONEs heiser finnes det også globale SIM-kort, der Telias nettverk er et av dem som heisene kan kobles opp mot. Innovasjon er et nøkkelord for både KONE og Telia. KONE er flere år på rad blitt rangert som et av verdens mest innovative selskaper av Forbes, og hos Telia ligger innovasjon i ryggmargen. Sammen med kundene utvikler Fabegé fremtidens kontorer, som skaper trivsel og engasjement.

– Vi er veldig stolte over denne pilotinstallasjonen av musikk i offentlig miljøer. Synet på heismusikk har vel egentlig ikke endret seg siden 1922, da den først ble tatt i bruk. Det er det på tide å gjøre noe med. Dette er et nytt steg i retningen av å forbedre heisturen. KONEs mål er å skape den beste People Flow-opplevelsen, og fordelene som kan oppnås med de nye heisløsningene og den nye, unike musikktjenesten, er et ypperlig bevis på hva vi ønsker å oppnå, sier Jaakko Kaivonen, adm.dir hos KONE Skandinavia.

For mer informasjon, kontakt:
Hanne Konradsson, markeds- og kommunikasjonssjef KONE, hanne.konradsson@kone.com

empty*Thompson, W. F. (2015). Music, thought, and feeling: Understanding the psychology of music (2nd ed.). New York, NY, US: Oxford University Press.
Lenke til rapporten »

Om KONE
KONE er et verdensledende selskap innen heis- og rulletrappbransjen og leverer heiser, rulletrapper og automatiske dører, samt løsninger for vedlikehold og modernisering. Selskapet ble etablert i Finland i 1910 og har i dag over 57 000 ansatte i mer enn 50 land. Omsetningen i 2018 var 9,1 milliarder euro. KONE er også en ledende leverandør i det norske markedet. KONE AS har 315 medarbeidere fordelt på 20 avdelinger over hele landet. www.kone.com

Del denne siden